Nyheder og artikler
Zeppelin introducerer elektriske infrastrukturløsninger på E & H
arrow_backTil oversigten6. juni 2024 | Zeppelin Danmark A/S
Når E&H messen åbner dørene i juni, præsenterer Zeppelin en løsning, hvor entreprenørerne kan få både gravemaskine og el-løsning fra Caterpillar. Zeppelin’s strategi er at tilbyde løsninger, som passer sammen og er testede til at elektrificere byggepladserne, så entreprenørerne kan håndtere fremtidens eldrevne maskiner.
Markedet for eldrevne entreprenørmaskiner er stadig begrænset, men teknologien er på vej, og det buldrende maskin-tog er begyndt at køre. Dog er en af store udfordringer, at kun få danske byggepladser er indrettet, så de kan håndtere elmaskinernes store elbehov. Løsningen på det problem kommer Zeppelin Danmark med et bud på til E&H-messen den 13.-15. juni. Her præsenterer virksomheden en udvidet pakke til elmaskiner, der inkluderer både den 12 ton tunge CAT 310 maskine og Cat XES120 powerbank.
– Vi stræber efter at være banebrydende, skabe noget nyt og gøre noget for en såkaldt miljøbelastende branche. Det er derfor, vi nu tager disse skridt. Markedet for elkøretøjer er eksploderet, og udviklingen går rygende stærkt. Det betyder, at teknologien til eldrevne entreprenørmaskiner er til stede, men man må ikke glemme udfordringerne forbundet med ladning og lade-logistik, siger Anders Thomsen, produktchef hos Zeppelin Danmark. Han uddyber:
– Der skal en del strøm til at lade så stor en maskine, og byggepladserne har typisk ikke kapaciteten til det. Derfor er det afgørende, at man skaber løsninger, der understøtter elektrificering af byggepladserne. Med den her pakke tager vi de første skridt. Ved at kunne leje en maskine med tilhørende powerbank til byggepladsen, kan maskinen lades, når føreren holder pause, laver administrative opgaver samt om natten – vel og mærke uden at resten af byggepladsen må undvære el.
Samarbejde skaber synergier
Pakkeløsningen til el-drevne entreprenørmaskiner er kommet i stand på baggrund af et samarbejde mellem Zeppelin Danmarks tre divisioner Construction, Power og Rental og betyder, at virksomheden nu kan tage næste skridt i hen imod at elektrificere de danske byggepladser.
– Vi har intensiveret samarbejdet mellem vores tre forretningsenheder og kan dermed opnå de synergier, der er nødvendige for, at vi kan gå til markedet med nutidige og fremtidige løsninger på elektrificeringsproblemet, siger Flemming Hjøllund, Account Manager i Energy System hos Zeppelin Danmark.
Første skridt for det nye samarbejde er at præsentere markedet for en maskine, der er langt større end de mindre maskiner under tre tons, som allerede findes i branchen. Samtidig skal samarbejdets pakkeløsning være med til at tage hånd om den usikkerhed, som mange indenfor byggebranchen har, når det kommer til eldrevne entreprenørmaskiner.
– Samarbejdet er nyt, og det er vores løsning også. Det er jo ikke en hyldevare. Det betyder også, at mange anser det for risikabelt at tage de første skridt. Det er derfor, vi præsenterer løsningen med udlejning af maskine og powerbank. Så kan vores kunder prøve det og skabe sig erfaringer uden at sætte hånden på kogepladen, siger Michael Bruun, Fleet Manager hos Zeppelin Rental.
Ifølge Michael Bruun vil det i første omgang være byggepladserne i byerne, hvor den eldrevne maskine vil komme til sin ret. En batterielektrisk entreprenørmaskine udleder selvsagt ikke den samme store mængde partikler og kvælstof som en diesel-maskine. Dertil er støjniveauet betydelig lavere, og maskinerne er til langt mindre gene for by-byggepladsernes naboer.
Elektriske maskiner og infrastruktur på byggepladsen
I Norge kører der allerede flere entreprenørmaskiner i mellemvægtklassen. Ifølge Zeppelin er efterspørgslen i Danmark dog stigende, og udviklingen kommer til at gå stærkt, ligesom man har set inden for andre eldrevne køretøjer. Og kigger man på hele maskinens levetid og medregner de væsentligt lavere driftsomkostninger, fordi elmaskinerne ikke skal have skiftet motorolie, filtre og brændstoffiltre, så bliver maskinerne på batteri mere interessante.
– Toget for el er allerede begyndt at køre. Lige nu er eldrevne entreprenørmaskiner dyrere, fordi volumen på teknologien er lav, men når volumen bliver større – og det kommer til at ske – så kører toget for alvor. Lige nu er vi i den spæde start, men vi skal starte et sted, og det er derfor, vi nu tager ansvar og på messen kommer med et bud på, hvordan vi kan skabe løsninger til elektrificeringen på byggepladserne, siger Anders Thomsen